direct naar inhoud van 5.3 Openbaar vervoer
Plan: Amstelstation e.o.
Plannummer: M1006BPSTD
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.M1006BPSTD-OW01

5.3 Openbaar vervoer

Het Amstelstation is, met ruim 60.000 reizigers (in- en uitstappers) per dag, het derde station van Amsterdam. Een derde van de reizigers stapt over op de metro en verlaat het stationsgebouw niet. Een derde verlaat het station aan de westzijde en een derde verlaat het station aan de oostzijde. Hierdoor is het buiten minder druk dan de reizigersaantallen doen vermoeden. Het Amstelstation beschikt over nagenoeg alle vormen van voor- en natransport.

Het busstation wordt ingepast en krijgt als gevolg van aangescherpte toegankelijkheidseisen hoge perrons (18 cm) die de instap vergemakkelijken. De bussen halteren met de neus richting de Julianalaan zodat de bestaande luifel als droogloop kan fungeren. De luifel moet hiervoor enigszins worden opgetild.

Dichtbij de ingang van het Amstelstation krijgen de taxi's een goede standplaats met tien plekken.

Het internationale busverkeer krijgt de beschikking over een eigen plek in de holle wand onder de stationskap.

De bus krijgt op de Julianalaan een vrije baan, tevens tramreservering voor de lange termijn. Op het Prins Bernhardplein wordt een doorsteek in twee richtingen ingepast, zodat het bus- en tramverkeer vlot kan worden afgewikkeld. Ter hoogte van het station is een extra in- en uitstaphalte voorzien. De middenbermen zullen hiervoor verbreed worden tot 3,0 meter.

De capaciteit van het tramstation dient, conform de openbaarvervoerconcessie van Stadsregio Amsterdam, te worden vergroot ten behoeve van een mogelijk eindpunt van lijn 25. Tegelijkertijd is er, door handhaving van het huidige wijdlopige verkeersplein, minder vrije ruimte voor de inpassing van de tramlus.

Het nieuwe tramstation is gebaseerd op een 'grote lus'. De tram arriveert vanaf de Treublaan en rijdt vervolgens af via de busbaan in de Julianalaan en het Prins Bernhardplein. De tram halteert dichtbij het station, met de neus gericht naar de Julianalaan. Reizigers wandelen, onder de nieuwe luifel, direct naar de conducteur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.M1006BPSTD-OW01_0010.png"

Figuur10: nieuwe tramlus